lördag 5 september 2015

Ikeas äppelkaka

Är det kanske någon mer än jag som tycker att äppelkakan på IKEA är himla god. Vet ni vilken jag menar? Det är den där äppelkakan som brukar vara på medlemspris. Jag tycker hur som helst att den är riktigt smaskig, allra mest för det trevliga pajskalet som kakan har. Pajskalet får äppelkakan att se mer arbetad ut och det är lättare att skära upp snygga bitar än det är med till exempel en smulpaj. (Recept på smulpaj HÄR >> och HÄR >>) En smulpaj ska ju inte vara särskilt snygg, det är ju väldigt gott ändå men att kunna skiva upp snygga bitar vid en bjudning är trevligt tycker jag. Nu har jag googlat runt som en tok för att hitta något som liknar äppelpajen på IKEA. Jag har hittat ett recept och testat att baka efter det. Och den blev så god! Receptet kommer från Dansukker >> Vill ni inte vänta tills jag har skrivit in receptet här på bloggen så kan ni klicka på länken och hitta originalreceptet där. 
Och ja, jag håller med. Det ser ut som jag har tappat hela florsockerpaketet över äppelkakan, så kan det gå när det springer ett gäng barn runt benen när man bakar. Det var inte hela paketet men ett par rejäla stötar med silen som var full med florsocker. Gott blev det i alla fall.
Nu har jag skrivit in receptet på äppelkakan HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar