tisdag 27 oktober 2015

Tilde och Fanny bakar halloweenfingrar

På fredag ska Tilde och Fanny ha halloweenkalas så idag bakas det halloweenfingrar :D
Alldeles själva har de gjort dem - Stolt mamma! (detta recept ger 25-30 fingrar)

Fingrar till halloween
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
25-30 mandelflarn
Karamellfärg, tex. röd/grön

Vispa samman smör, florsocker, ägg, vaniljsocker.
Blanda ihop vetemjöl och bakpulver. Arbeta in i degen.
Låt degen vila i frysen i 15 min.

Färga mandelflarnen med karamellfärg.
Ställ i frysen i 10 min så att de torkar. Vänd dem ev. efter 5 min.

Forma degen till ca 25 st fingrar.
Tryck dit mandelflarnen som naglar. 
Skär streck med en kniv vid "knogarna" Se bild!

Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 12 min

Tips! Vill du göra fingrarna läskiga med blod?
Koka 1 dl röd sylt i 5 min. Låt svalna. Dekorera fingrarna.
__________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar