lördag 21 november 2015

Tacopaj med äggstanning

En enkel och god tacopaj - Innehåller bla. tacosås och äggstanning

Pajdeg
 3 dl vetemjöl
150 g kallt smör
2 msk kallt vatten

Gör så här:
Arbeta ihop samtliga ingredienser till en deg.
Tryck ut degen i en springform, ca Ø 25 cm 
Ställ in i kylen i 30 min.

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 200° i 10 min.
___________________________________________
Fyllning:
500 g tacokryddad köttfärs
1 brk tacosås, ca 230 g
3 st ägg
2 dl vispgrädde
0,5 tsk salt
ca 1 dl riven ost

Gör så här:
Tillaga köttfärsen efter anvisningen på tacokryddpåsen
(Stek köttfärsen, rör i 40 g tacokrydda, häll på 1 dl vatten - Låt koka in på svag värme)

Blanda i tacosåsen (valfri styrka)
Häll köttfärsblandningen i pajskalet.
Vispa ihop ägg, grädde och salt.
Häll äggstanningen över pajen och strö över riven ost.
(hjälp ev. äggstanningen ner i köttfärsen med en gaffel)

Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 30 min (tills äggstanningen stelnat)

Serveras ljummen med tex. sallad, vitlökssås >>
och lättbakat knådfritt bröd >>
_______________________________________________________________________
Fler recept med köttfärs hittar du HÄR >>
_______________________________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar