onsdag 4 maj 2016

Ost och skinkpiroger

Supergoda ost och skinkpiroger (24 st) X-tra BILD HÄR >>
För pizzasmak tillsätt även valfri mängd torkad oregano

Fyll pirogerna med 300 g strimlad skinka
och 400 g riven ost ( oregano om så önskas )
Pensla med uppvispat ägg

Recept
3 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
0,5 dl rapsolja
2 ägg
15-16 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölk/vatten till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen i blandningen

Tillsätt alla de övriga ingredienserna
(mängden vetemjöl är lagom när degen släpper bunkens kanter)
Arbeta degen i ca 5 min. 
Låt jäsa i bunken under bakduk i 40 min

Knåda degen lätt på mjölat bakbord
Dela degen i 24 bitar
Tips! Dela degen i hälften, varje halva på mitten, dela varje del i 6 bitar
Kavla eller tryck med handen ut rundlar ca Ø 12 cm

Fördela skinka och ost på varje rundel (+ev oregano )

Vik ihop degen över fyllningen till halvmånar
Tryck ihop med en gaffel.
Låt jäsa under bakduk i 20 min.

Pensla med uppvispat ägg ( strö ev. på oregano )
Grädda mitt i ugnen i 250° i 10-12 min
__________________________________
Fler recept på fyllda bröd hittar du HÄR >>
________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar