lördag 27 augusti 2016

Krämig falukorv med ris och vitkålssallad

En enkel falukorvsgryta som blir krämig och god med creme fraiche blandat med krossade tomater. När ni väljer falukorv så lägg några kronor extra för att få en korv av hög kvalitet och med bra smak. Den ska vara god att äta även rå, då är det en bra falukorv. Mängderna i detta receptet mätte jag fram efter hur jag tycker att det blir godast, kanske vill ni ha korvgrytan starkare, då kan man bara öka på med mer sambal oelek, gillar man lök istället för lökpulver så kan man ju fräsa med lite hackad gul lök när man steker falukorven och utesluta lökpulvret. Vill man inte ha någon löksmak alls så hoppar man bara över det, det blir gott det också. 
Receptet kommer här: 
Supersmidig middag med falukorv i krämig och god sås
En favorit hos mina barn och deras kompisar (ca 5 port)

Recept
ca 700 g falukorv
1 förp. krossade tomater tex. konserv
4 dl creme fraiche 34%
2 msk tomatpuré
1 tsk lökpulver
1 tsk sambal oelek
1 nypa strösocker
Salt/vitpeppar

Gör så här:
Strimla falukorven. Fräs i en klick smör
Rör i de övriga ingredienserna. Salt/peppar efter tycke! 
Låt småputtra några minuter

Servera med ris och vitkålssallad LÄS HÄR >>
( Tips! Vitkålssalladen lyfter hela denna rätten så hoppa INTE över den )

_____________________________________________
____________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

1 kommentar:

  1. Det ser veldig fristende og godt ut. Har lyst til å prøve denne!

    SvaraRadera