torsdag 15 september 2016

Fläskytterfilé i krämig dragon och vitlökssås med råstekt potatis

Här kommer ett tips inför helgen på en riktigt god maträtt med fläskytterfilé i en smakrik sås. Såsen har jag kryddat med dijonsenap, dragon och vitlök och krämigheten har jag fått fram genom att röra ner ett par deciliter creme fraiche. Enkelt och så gott att receptet hamnar i kategorin Ediths Bästa >> Det är ju där som jag samlar ihop bloggens absolut BÄSTA recept
Vill man använda fläskfilé istället för fläskytterfilé så går det självklart bra. Receptet kommer här:
Fläskytterfilé med råstekt potatis - Stek potatisen i 2 stekpannor eller i omgångar

Börja med - Skala potatisen till den råstekta potatisen >>
Lägg potatisen i en bunke med vatten

Recept till 4-5 port
ca 600 g fläskytterfilé
Salt/vitpeppar
2 vitlöksklyftor
2 dl vispgrädde
1 dl vatten
2 dl creme fraiche 34%
1 msk dijonsenap
1,5 msk konc. kalvfond
2 tsk torkad dragon

Gör så här:
Putsa och skiva ytterfilén i ca 1 cm tjocka skivor
Salta/peppra. Pressa ner vitlöken. Bryn köttet i smör
Lägg över på ett fat

Tag bort eventuella klumpar efter stekningen
Vispa ur stekpannan med vispgrädde och vatten
Rör ner övriga ingredienser till en slät sås
Koka upp

Lägg i ytterfilén. Sänk till medelvärme.
Låt småputtra medan du skivar och steker potatisen
Beskrivning på råstekt potatis hittar du i länken ovan

Servera valfria grönsaker till


______________________________________
_______________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar