söndag 4 december 2016

Enkelt ostbröd

Styrkan på osten avgör hur mycket ostsmak detta ostbröd får 
( mild eller lagrad ost efter eget tycke och smak )
Ostbrödet toppas med valfri mängd riven ost

Recept
100 g smör
3 dl mjölk
25 g jäst
1 tsk salt
150 g riven ost
ca 7 dl vetemjöl

Gör så här:
Smält smör. Rör ner mjölk. Värm till fingervarmt (37°)
Rör ut jästen med lite degspad
Tillsätt resten av degspadet och övriga ingredienser
Mängden mjöl är lagom när degen släpper bunkens kanter

Jäs under bakduk i 30 min
Tryck på en plåt ut degen till en 2 cm tjock cirkel
(använd bakplåtspapper om din ugnsplåt kräver det)
Skåra brödet i 16 st trekanter Se bild

Jäs under bakduk i 30 min. Skåra igen
Strö på riven ost
Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 15 min

_____________________________________
___________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vad kul att du tycker det Therése :) Riktigt saftigt och gott ostbröd som är enkelt att baka.

      Radera
  2. Jag ska inte kommentera detta recept för det har jag inte provat än, däremot saffranskakereceptet från 2012 som jag bakade igår. Sååå alldeles underbart god och lättbakad dessutom. Fick massor av beröm från familj och gäster och tycker du också ska få del av det :-) Tack, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack snälla!! Vad kul att du berättade och ännu roligare att dina gäster tyckte om den. Största kramen!

      Radera