måndag 26 december 2016

Pecannötpaj

Pecannötpaj är så supergott!! Det bjöd vi på under uppesittarkvällen detta året 
Bakade den gjorde jag dagen innan - Smidigt!

Steg 1, Pajdeg
125 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
1 tsk strösocker
3 msk kallt vatten
1 krm salt

Gör så här:
Dela smöret i bitar. Kör ihop allt med elvisp
Forma till en deg. Tryck ut i en pajform

Grädda mitt i ugnen i 200° i 10 min
________________________________
Steg 2, Fyllning med pecannöt
125 g smör
1,5 dl strösocker
3 dl ljus sirap
2 msk vetemjöl
1 krm salt
200 g pecannöt
2 ägg
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Koka ihop smör, strösocker, sirap, vetemjöl, salt
Sänk värmen. Låt sjuda i ca 3 min. Rör ofta.

Drag kastrullen åt sidan. Låt svalna till ljummet
Hacka pecannötter grovt. Vispa äggen lätt
Blanda ner nötter, ägg och vaniljsocker i kolasmeten

Häll fyllningen i pajskalet
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 35 min

Ställ pecannötpajen i kylskåp tills den kallnat
Tex. under natten

Servera med vispad grädde eller vaniljglass

____________________________

_______________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar