tisdag 17 januari 2017

Kladdkaka med nougat

Det var ett nytt recept på kladdkaka som jag hade tänkt att lägga upp. Jag har klurat ett tag på att göra en kladdkaka med nougat i, nougat är ju så väldigt gott så det kan ju inte bli annat än bra var min tanke.
Fyra dubbelnougat delade jag i bitar och tryckte ner i en vanlig kladdkakssmet. Smeten fick lite mindre kakao än vad jag brukar använda, jag ville att nougten skulle få en tydlig smak och att inte kakao skulle ta över för mycket. Det blev riktigt bra. 
Cirka 1 cm tjocka bitar fördelade lite huller om buller i smeten som ni ser på denna bilden. Jag är så nöjd med kladdkaka så den får hoppa in i Ediths Bästa :)
Nougaten ligger gömd inne i kladdkakan som en trevlig överraskning. På utsidan ser det ut som en vanlig klassisk kladdkaka pudrad med florsocker. Recept på kladdkaka med nougat kommer här:
Recept
125 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
4 dubbelnougat

Gör så här:

Denna kladdkakan kommer jag att baka många gånger igen, helt fantastisk god! Hoppas att ni också blir sugna på att baka den.

1 kommentar:

  1. vad gott det ser ut att vara -för nougat är ju så gott.
    jag tror jag kommer över o fikar med er om jag får.ha en fortsatt bra tisdag från Barbro

    SvaraRadera