fredag 3 februari 2017

Kladdkaka med chokladtopping

Supergod kladdkaka tyckte hela familjen. Vill man inte använda toblerone som topping som jag gjorde så går det självklart bra med vilken choklad som helst. En chokladkaka med daim eller med apelsinsmak skulle vara gott till exempel. Denna gången blandade jag ner skivad banan i den vispade grädden, det är riktigt gott till kladdkaka. Banangrädde kallar vi det här hemma.
Recept på kladdkaka med chokladtopping

Kladdkaka
125 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
5 msk kakao

Gör så här:
Smält smöret. Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda ner smör och resten av ingredienserna
Grädda i smord springform Ø ca 24 cm

Mitt i ugnen i 150° i 30 min. Låt svalna
____________________________
Topping
200 g choklad (gärna smaksatt)
3 msk vispgrädde

Bryt choklad i bitar
Smält samman med vispgrädden över vattenbad
Bred chokladblandningen över den svala kladdkakan
Låt stelna i kylen

Serveras kylskåpskall med tex. banangrädde och hallon


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar