måndag 4 november 2013

Kalljästa filmjölksfrallor

Kalljästa filmjölksfrallor - Detta recept ger 12 st bullar/frallor
Underbart goda och saftiga frukostfrallor som du förbereder på kvällen och bakar av på morgonen.

50 g jäst
6 dl filmjölk
½ dl krossade linfrön
2 tsk salt
2 msk honung
3 dl grahamsmjöl
8,5 dl vetemjöl

På kvällen:
Rör ut jästen med lite filmjölk.
Tillsätt därefter resten av filmjölken, linfrön, salt och honung.
Arbeta sist in de båda mjölsorterna.
(degen ska vara ganska kladdig)

Forma med fuktad hand degen till 12 st bullar och 
lägg dem på en ugnsplåt.
(om du vill kan du toppa med lite linfrön eller doppa bullarna i grahamsmjöl)
Slå plastfolie över plåten och låt stå i kylen över natten.

På morgonen:
Sätt ugnen på 250°
Tag ut plåten från kylen och 
låt bullarna stå i rumstemperatur tills ugnen är varm.

När ugnen är uppe i temperatur sätter du in bullarna
mitt i ugnen och sänker värmen till 225°

Grädda mitt i ugnen i ca 12 min.
______________________________________________________
Fler recept på frallor hittar du HÄR
Fler recept på kalljäst bröd hittar du HÄR
_______________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

4 kommentarer:

  1. Hej !
    Härligt med färskt frukostbröd , det receptet ska jag absolut prova !!
    Perfekt med kalljäsning ;)
    Trevlig blogg;)
    Kram // Magdalena

    SvaraRadera
  2. Fin bild!!! Kalljäst hör inte till vanligheterna när jag bakar, men detta ska jag absolut prova :) Däremot brukar jag använda filmjölk i bakning. Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Låter supergott! Ska testas till helgen!

    SvaraRadera
  4. kan man jäsa i kylen i bunken degen o baka ut dagen efter till frallor..om så ska man jäsa de innan gräddning ?

    SvaraRadera