lördag 28 november 2015

Julkakor - Kolasnittar med saffran

Julkakor - Kolasnittar med saffran Extra bild HÄR >>
Recept på en härligt julig kaka med saffran som är lätt att baka (ca 24 st)

Recept
1 påse saffran, 0,5 g
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk ljus sirap
(ev. pärlsocker)

Gör så här:
Kavla lite på saffranspåsen med en kavel
Arbeta ihop saffran och övriga ingredienser till en deg
( för hand eller använd matberedare eller elvisp )

Dela degen i tre bitar. Rulla ut fingertjocka längder
Platta till längderna lite med en gaffel, se bild!
Valfritt: Strö över pärlsocker
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 10 min.

Skär de varma längderna i sneda bitar. Låt kallna

_________________________________
___________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



Nedan hittar du 3 till goda julkakor - Länk till recept under bilderna
Saffranskaka med frosting - RECEPT >>

Kolasnittar med pepparkakskrydda - RECEPT >>

Saffranskladdkaka - RECEPT >>




För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar