tisdag 2 juni 2015

Skinka med kort datum

En oöppnad förpackning skinka med kort datum är ingen som helst fara att använda. Och vill man inte eller kan man inte använda skinkan senast de närmsta dagarna efter den passerat bäst före datumet så kan man lägga in skinkpaketet i frysen. Infrusen skinka kan man sedan använda till allt möjligt. Pastasåser, skinkröra till bakpotatis, omelett, skinkstuvning till varma mackor, pizza eller till exempel fyllda pizzabullar. Det är ingen vacker bild jag åstadkommit till mitt recept på fyllda pizzabullar men receptet är grymt bra, jag lovar! Recept på fyllda pizzabullar hittar du HÄR >>
Eftersom ett paket skinka är så platt så tinar det snabbt när det varit fruset. Det brukar även funka bra att strimla skinkan frusen genom att bara trycka hårt med kniven. Ibland säljer matbutikerna skinka med kort datum under halva ordinarie pris, passa på att bunkra då säger jag. Bättre att det följer med en kund hem och hamnar i frysen än att det några dagar senare åker raka vägen ner i butikens "kan inte sälja - bättre att slänga" container. Dessutom har man ju då gjort ett riktigt bra köp. Bra mat för liten peng. Även skivspill som finns att köpa ibland, alltså kantbitar och trasiga skinkskivor, är också perfekt att frysa in och använda på samma sätt.
Om man har ett öppet paket skinka i kylen som börjar närma sig bäst för datumet så måste man lukta på skinkan för att veta att den är okej innan man fryser in den. Luktar den konstigt så släng den istället.
På bilden ser ni två paket skinka som jag köpte med kort datum igår. 10 kr/st betalade jag, de ska in i frysen nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar