torsdag 22 september 2016

Äppelkaka

En riktigt god äppelkaka som blev Fredriks favorit !!
Recept i original kommer från Dansukker - Länk i DETTA INLÄGGET >>
( äppelkakan pudras med valfri mängd florsocker/kanel innan servering )

Pajdeg
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Vispa med elvisp ihop smör och strösocker
Blanda med en slev ner ägget
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker
Arbeta in mjölblandningen i smörblandningen

Tryck ut 3/4 av degen i en springform, ca Ø 24 cm
___________________________________________________________________
Fyllning
4 medelstora äpplen
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl vatten

Gör så här:
Skala, kärna ur och klyfta äpplena
Koka klyftorna i sirap/vatten på hög värme i ca 4 min.
Lägg i äppelklyftorna i pajskalet

Gör små "korvar" av den återstående pajdegen, se bild!
(som ni ser behöver korvarna inte vara alldeles perfekta)
Lägg degkorvarna i ett rutmönster över äppelklyftorna

Grädda äppelkakan mitt i ugnen i 175° i ca 30 min.
Låt svalna 
Pudra över kanel och florsocker innan servering

Servera med tex. hemgjord vaniljvisp >>


__________________________________________________________
Fler recept på söta pajer hittar du HÄR >>

Fler recept med äpplen hittar du HÄR >>
_______________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar