söndag 6 september 2015

Baka med barn

Vilket ruskväder vi har idag. Ett sådant där väder där man bara vill stanna inne hela dagen och göra ungefär ingenting. Men att göra absolut ingenting blir ju efter ett tag lite långtråkigt, tycker i alla fall jag. Men man kan ju göra sådana där saker som tar lite tid och som man oftast inte hinner med i vanliga fall. Som att baka 4 satser med tekakor till exempel :D  I regnrusket idag har Fredrik ägnat större delen av dagen med att köra in ved. Vi värmer upp huset och vattnet med ved och när jag skriver köra in ved menar jag att transportera in veden i en vedkärra, från vedstapeln på gården och ner till källaren. I källaren staplas veden upp igen och får fortsätta att ligga och torka ordentligt innan vi eldar med den. Det är ett riktigt tungt jobb som jag är alldeles för klen för att klara av, tur att Fredrik är stark. Själva vedarbetet har liksom fallit på hans lott.
Två av tjejerna har idag varit med moster och hennes kille och sprungit ett lopp i Göteborg. Jag minns inte vad loppet heter men det är det loppet där de slänger färg på de som springer, kanske någon av er läsare som vet vad det heter?
Det var jag och Ludwig som bakade 4 satser tekakor. Att låta barnen vara med i köket om de vill tycker jag bara är kul. Ludwig smulade jästen i bunken medan jag smälte smöret och värmde upp mjölken. När alla ingredienserna var i degbunken så fick han sköta bakmaskinen medan jag plockade fram plåtar och bakdukar. När vi hade bakat ut tekakorna så fick han fria händer att nagga bröden med en gaffel. Att styra och rätta barnet som hjälper till ska man försöka undvika så gott det går. Det är bättre att visa ordentligt först och sedan låta det bli som barnet vill. Hellre att det ser hembakat ut än att sträva efter perfektion, det är min åsikt.
Receptet på tekakorna är det receptet som jag visade här på bloggen för ett par dagar sedan. De recept som jag lägger upp här på bloggen är de recept som vi här hemma använder själva om och om igen. Jag skulle aldrig någonsin ta fram ett recept och publicera det om jag känner att jag aldrig mer kommer att baka eller laga efter receptet. Då har det inte här på bloggen att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar