söndag 18 oktober 2015

Ananaspaj

Ananaspaj kan vara det godaste jag vet eller förresten det ÄR det godaste jag vet :D
Tips! Jag brukar köpa ett färdigt 3-pack med krossad ananas, 
det går självklart att köpa en stor burk om man hellre vill det :)

Pajdeg
150 g smör
3 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Smält smöret. Arbeta ihop samtliga ingredienser.
Tryck ut degen i en pajform. Gör fyllningen.
____________________________________________
Fyllning
3 små brk krossad ananas
(Ca 160 g avrunnen vikt i varje burk = totalt 480 g)
2 dl creme fraiche, 34%
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Häll av spadet från ananasen ordentligt.
Blanda ananas med de övriga ingredienserna
Häll fyllningen i pajskalet.

Grädda mitt i ugnen i 175° i 40 min

Servera ljummen med vaniljglass
(om man inte har så bråttom som jag hade med att servera den utan låter pajen svalna
lite så kan man göra snyggare uppläggen än jag lyckades med denna gången)
______________________________________________
_____________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar