tisdag 14 juni 2016

Flaskmatar kattungar

Vilken oväntad start det blev på det här sommalovet. Verkligen oväntad! Efter ett samtal rycktes jag hastigt bort från datorn, receptskrivande och mitt bloggande. En kattmamma hade tragiskt mist livet och efterlämnat sig två kattungar. Två kattungar som varit utan sin mamma i flera dagar och var både skygga och i stort behov av mat. Utan att ens hinna fundera bestämde vi oss för att vi skulle ta hand om kattungarna. I annat fall hade de inte överlevt. 
Så nu håller vi på att kämpa för att få kattungarna att klara sig. Flaskmatning dag och natt. Vi vet ju inte hur gamla dem är men de skulle helt klart behövt sin mamma i några veckor till. Har ni tips tar jag tacksamt emot dem. Än så länge har jag bara lyckats fota den katten som ni ser på bilden, den andra kattungen är svart och vit. Så småningom kommer det en bild på den också.

4 kommentarer:

  1. Åh vilken tur de hade de små liven som kom till er! Jag önskar all lycka till med uppfödningen och är alldeles övertygad om att det går bra med en så erfaren mamma som du :-) Människobäbisar eller kattdito har ju i princip samma behov. Mat, sömn och trygghet. Bilden på grabben och den lilla sovande kissemissen är helt bedårande! Själv har jag fött upp en veckogammal igelkottsunge för många år sedan med hjälp av en gammal medicinflaskspipett med gummituta och tilläggsmjölk för djurungar från apoteket. Han blev rund som en boll och fick heta Tunnan och åt snart kattmat på burk med god aptit. Mina barn var otrösliga när vi skulle skiljas från honom framåt hösten. Eftersom vi bor i Stockholm lämnade vi honom på Skansen, som sätter ut igelkottar på skärgårdsöarna där det inte finns så mycket bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken historia :) Vad härligt att det gick så bra! Vi kämpar på med kattungarna, de är verkligen som små bäbisar som du skriver. Äter ofta, toalettbestyr (vilket är knepigast tycker jag) sover och vill ligga nära. Vi är ju många i familjen så det finns som tur är alltid en ledig famn. Barnen har blivit så fästa vid dem precis som dina barn. Jag förstår verkligen att det kom stora tårar när ni fick lämna ifrån er lille Tunnan ♥ Tack för din fina kommentar. KRAM

      Radera
  2. Har tyvärr inga tips, utan vill bara lämna kärlek och lyckönskningar till er och dom små missarna <3 <3 <3 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tusen tack!! De blir piggare och piggare för varje dag så jag hoppas att det går väl med dem. Jättesvårt att ersätta en kattmamma när de är så små men det känns som de har mycket trygghet i varandra. Tack för lyckönskningar ♥

      Radera