torsdag 6 oktober 2016

Ostbröd i springform

Jag har testat fram ett riktigt enkelt och mycket gott ostbröd idag. Ostbrödet gräddade jag i en springform som jag hade klätt lite halvslarvigt med ett bakplåtspapper. Det är inte jättenoga hur perfekt pappret sitter i formen eftersom degen sätter pappret på plats när man trycker ut den i springformen innan jäsning. Ostbrödet innehåller få ingredienser och behöver bara jäsa en gång. Hur mycket ostsmak brödet får beror på hur stark ost man använder och hur mycket ost man toppar det med. Stark ost blir mycket ostsmak och mild ost ger ostsmak men något svagare. 
Det här ostbrödet är perfekt att låta svalna och sedan skära upp i små trekanter och servera på buffé till exempel. Eller till soppan.
Supergott är det! Och receptet kommer här: 
Ostbrödet toppas med uppvispat ägg och riven ost

Recept
2 dl mjölk
1/4 paket jäst (12 g)
1 msk rapsolja
1 tsk salt
100 g riven ost
ca 5 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölken till fingervarmt = 37°
Lös upp jästen med mjölken. Arbeta in övriga ingredienser
(mängden vetemjöl är lagom när degen släpper bunkens kanter)

Tryck ut degen i pappersklädd springform Ø 24 cm
Nagga. Låt jäsa under bakduk i 1 timme

Pensla med uppvispat ägg. Strö på valfri mängd riven ost
Grädda mitt i ugnen i 225° i 20-25 min

_________________________________

__________________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar