måndag 10 oktober 2016

Fläskpannkaka med bacon

Jamen då var det var det dags för mitt recept på fläskpannkaka att få komma med här på bloggen. Precis som barnen här hemma sa, ingen matblogg utan fläskpannkaka ju. Och jag håller med! Vi brukar alltid ha bacon i våran fläskpannkaka och hur mycket bacon vi använder är lite olika. Det beror på vad som finns hemma. Ibland blir det två paket och ibland använder vi tre paket. Gott och smidigt är det och räcker till många eftersom fläskpannkakan gräddas i en stor långpanna. Exakt hur många portioner det blir beror ju på hur hungrig man är och om det serveras som mellanmål eller lunch eller middag. 
Svensk husmanskost även denna gång, jag gjorde ju kålpudding förra veckan HÄR >> Och nu kommer då recept på fläskpannkaka här:
Ett enkelt recept på fläskpannkaka ( ugnspannkaka ) med bacon

Recept
2-3 förpackningar bacon mängd efter tycke
8 dl mjölk
4 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk salt

Gör så här:
Klipp bacon rakt ner i stekpannan. 
Stek tills fin färg. Häll bort stekfett. 
Fördela bacon i smord djup ugnsplåt ca 30x40 cm

Vispa ihop hälften av mjölken med ägg och vetemjöl
När smeten är slät: Vispa ner resten av mjölken och salt

Häll blandningen över baconet
Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 20 min

Servera med tex. rårivna morötter och lingonsylt

________________________________
________________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar