tisdag 29 november 2016

Chokladkola

Det här är en alldeles perfekt mjukseg chokladkola med tydlig chokladsmak. Att koka kola är enkelt och ännu lättare blir det att få kolan precis perfekt om man använder termometer. Har man ingen termometer så går det bra att göra kulprovet och det hittar ni förklaring på i receptet här nedan. Ett annat tips är att om man inte har en tjockbottnad kastrull så går det bra att använda en gjutjärnsstekpanna istället, bara kolasmeten får plats. Jag har i receptet skrivit att kolan ska koka på medelsvag temperatur, med det menar jag under medelvärme men ändå tillräckligt varmt för att kolan ska småbubbla. Jag brukar låta chokladkolan stelna i kylen men det går självklart lika bra att låta den stelna ute om det är kallt.
Recept på chokladkola kommer här:
Recept
2 dl strösocker
1 dl kakao
1 dl vispgrädde
1 dl sirap
2 tsk vaniljsocker
100 g smör

Gör så här:
Koka ihop allt under omrörning i tjockbottnad kastrull
Sänk värmen till medelsvag. Låt sjuda tills 120° (20-30 min) 
Rör då och då

Har du ingen termometer - gör kulprovet
Kulprovet = Droppa lite smet i kallt vatten.
Stelnar den och går att rulla till en kula är smeten färdigkokt

Häll ut smeten i liten pappersklädd form ca 20x30 cm
Låt svalna. Skär upp i valfria bitar ca 40 st

Klä in kolan i klippta bitar av smörgåspapper
Förvara i kyl eller frys (tina frysta innan servering)

_________________________________________________
____________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar