onsdag 16 november 2016

Skurna vaniljkakor

Jag fick ett tips om ett recept på vaniljkakor som man bakar genom att rulla kakdegen till små rullar, de skär man sedan upp i bitar. Enkelt och jag ville prova. Kakorna skulle dessutom påminna om drömmar och det gjorde mig extra sugen på att prova. Själva degen var lätt att nypa ihop med fingertopparna däremot att forma till rullar var knepigt. Jag fick trycka ihop och arbeta degen en hel del med händerna innan det gick att forma till rullar, rullarna blev korta. Längden på rullarna har egentligen ingen betydelse eftersom man ändå skär upp dem i skivor sedan. Jag tog hjälp av frysen för att få degen mer lättarbetad, innan jag formade rullarna fick degen vara en kvart i frysen. När rullarna var klara så satte jag in dem i frysen igen för att de skulle vara lättare att skära upp. 
Nu har jag gräddat och provsmakat mina vaniljkakor och jösses så goda de blev! Det var lite bökigt med den smuliga degen men det var så värt arbetet nu när jag sitter här med en kopp kaffe och ett helt fat med nybakade småkakor framför mig. Smakmässigt skulle jag vilja stoppa in dessa kakor i kategorin Ediths Bästa >> de är verkligen sååå goda men eftersom det inte bara är smaken som avgör om ett recept hamnar i den kategorin, jag tar även hänsyn till hur hur själva arbetsgången är, så kommer inte receptet att hamna där. Men låt er inte avskräckas för den skull, testa och berätta gärna vad ni tyckte. 
Receptet på skurna vaniljkakor kommer här:
Receptet ger ca 30 st vaniljkakor

Recept
100 g tärnat smör
1,5 dl strösocker
0,5 tsk hjorthornssalt
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl

Gör så här:
Nyp för hand ihop alla ingredienser 
Tips! Arbeta in lite mjöl i taget så går detta moment lättare
Forma till en deg. Ställ i frysen i 15 min.
Rulla ut ca 2 cm tjocka rullar
Vänd runt rullarna i strösocker

Ställ i frysen i 15 min. Skär 1,5 cm tjocka skivor.
Grädda mitt i ugnen i 125° i ca 25 min

Kakorna ska vara spröda och ljusa i färgen

__________________________________
Fler recept på småkakor hittar du HÄR >>
________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar