söndag 29 januari 2017

Fläskfilé i gräddig dragonsås

Dagens söndagsmiddag med fläskfilé gick hem hos hela familjen. Fläskfilé är ju så gott och särskilt gott tillsammans med en gräddig sås. Denna gången smaksatte jag med dragon, det är en av mina favoritkryddor. Jag gjorde middag på två fläskfiléer och det var lagom till oss, 2 vuxna och 5 barn i blandade åldrar. En rejäl matlåda blev det också. Ska man räkna i vuxenportioner så räcker det till ca 6-7 portioner 
Recept
2 st fläskfiléer 
Salt/vitpeppar
3 dl creme fraiche
5 dl vispgrädde
2 msk torkad dragon
1 msk dijonsenap
2 msk konc. kalvfond
1 msk honung
1,5 msk pressad citron

Gör så här:
Tillaga maträtten i en stor stekpanna, tex. traktörpanna
Putsa och skiva fläskfilé. Bryn i smör. Salta/peppra
Lägg filén på en tallrik. 
Plocka bort ev. stekklumpar ur stekpannan

Koka ihop alla övriga ingredienser
Lägg i fläskfilén. Låt småputtra tills köttet är helt klart
Salta och peppra tills du är nöjd med smaken

Servera med tex. jasminris och sallad



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag madameedithblogg >>

1 kommentar:

  1. Kul med dragon i annat än beasås! Ska jag komma ihåg, tack för inspirationen!

    SvaraRadera