lördag 4 februari 2017

Köttbullar i brunsås

Dagens middag hemma hos oss. Köttbullar i en gräddig brunsås, det är så gott!! När köttbullarna får ligga i såsen och småputtra en stund så tycker jag att både såsen och köttbullarna får extra god smak. Köttbullarna behöver inte vara alldeles klara när man lägger dem i såsen, med ett lock över stekpannan så blir de ganska snabbt färdiga av värmen från såsen.
Jag och flera i min familj älskar vitkål, så till de flesta köttfärsrätter som vi äter med brunsås har vi gärna råriven vitkål. Ingen kryddning alls utan bara tunt hyvlad vitkål som vi skär med osthyvel, var och en hyvlar enkelt själv den mängd vitkål som man önskar.
4-5 port. köttbullar i brunsås

Steg 1, Köttbullar
1 ägg
1,5 dl mjölk
1 dl havregryn
1,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk mixad gul lök
600 g blandfärs

Gör så här:
Rör ihop allt utom blandfärs. Låt svälla i 10 min
Arbeta in blandfärsen. Forma till köttbullar
Stek köttbullarna i smör. Använd en stor stekpanna
(håll ev. de stekta köttbullarna varma i ugnen på 125°)

Tag ur köttbullarna ur stekpannan. 
Tag bort ev. stekklumpar. Fortsätt till steg 2
_________________________________
Steg 2, Brunsås
2 dl vatten
1,5 köttbuljongtärning
2 dl mjölk
Soya
Ca 2 msk maizena redning
1 dl vispgrädde
Salt/vitpeppar

Gör så här:
Koka upp vatten i stekpannan som du stekte köttbullarna i.
Låt buljongen smälta i vattnet
Rör. Häll i mjölk. Tillsätt soya till önskad färg
Koka upp igen. Rör ner maizena till lagom konsistens
Koka i ca 1 min
Häll på vispgrädde. Smaka av med salt/peppar

Lägg i köttbullarna i såsen. Låt småputtra en stund

Servera med tex. kokt potatis toppad med hackad persilja,
riven vitkål och gelé eller lingonsylt



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar