tisdag 7 februari 2017

Stekt vitkål i ugn

Hej allihop, alltså vad tiden rusar fort just nu. Idag hann jag knappt med lunch så det fick bli smidigast möjligt idag. Och inte mig emot om jag ska vara ärlig. Vitkål i ugn fixade jag. Det är såååå gott, ni som inte testat gör det. Jag skulle kunna sitta och käka stekt vitkål till fredagsmyset medan resten av familjen käkar godis eller något annat sött. Vrålgott är det! Kanske gillar ni inte rå vitkål som jag ofta använder till olika maträtter, testa då att steka den istället. Man kan ju steka vitkålen i stekpanna men denna gången stoppade jag in den i ugnen istället. I kylskåpet hade vi ett paket wienerkorv så det fick bli tillbehör till vitkålen. Mamma! Du kan inte lägga upp bilden på korven!! Alla kommer att skratta! Ja, det kanske ser lite kul ut men gott var det. Beskrivningen på ugnsstekt vitkål kommer här:
Detta recept innehåller inga exakta mått

Ugnsstekt vitkål
Vitkål
Salt/vitpeppar
Smör

Gör så här:
Skär valfri mängd vitkål i bitar. Tex. ett halvt vitkålshuvud
Lägg bitarna i ugnsfast form
Salta och peppra efter tycke. Rör runt
Lägg valfri mängd smörklickar över vitkålen
(till ett halvt vitkålshuvud är ca 25 g smör lagom)

Tillaga mitt i ugnen i 175° 
Tills kålen har önskad konsistens, ca 45-60 min
Rör om några gånger under tillagningen


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar