torsdag 13 december 2012

Saffranskaka - Gott till lussefikat


Kommer ni ihåg saffranskakan som jag bakade för ett tag sedan? 

Eftersom det är Luciadagen idag.
Så lägger jag ut receptet igen så att även mina nya läsare kan testa den.

2 ägg
2 dl socker
200 g smör
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 påse saffran

Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret & rör ner det med mjölken.
Kavla lite på saffranspåsen så det blir finfördelat.

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver & saffran.
Rör ihop allt till en slät smet.

Grädda i bröad sockerkaksform.
175 grader 35-40 min.

12 kommentarer:

  1. Åhh vad gott : )) tack för receptet trevlig lucia : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Gott gott, jag älskar saffran
    Lussekram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Ska jag allt testa, låter ju förbaskat gott!

    Ha en fortsatt fin luciadag,
    kram Catta

    SvaraRadera
  4. Va mycket gott du har här, sffranskaka och tunnbröden ser ju himmelska ut. Måste absolut prövas. Is lyktor ja just det skall genast springa och slänga in några i frysen,blir fint utanför till helgen när vi skall ha gäster.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställ ut dem under natten så har du dem klara imorgon :)

      Kram/M

      Radera
  5. Mums så gott! Ska ha truppgympa uppvisning på söndag och bl.a. ska jag stå för en del fika så det här lät ju passande!
    tack!
    kram Helena

    SvaraRadera
  6. Här är det ju precis livsfarligt att titta in....jaha, då måste jag prova på att baka detta. Grattis till fint reportage i leva bo. Krams m

    SvaraRadera
  7. Saffranskaka är SÅ gott!! :)

    Ha en fin Lucia kväll!
    Kram Frederica

    SvaraRadera
  8. En lite snabbare saffransvariant. Det tackar vi för! :)

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Å så gott!
    Perfekt för mig som älskar saffran och lättbakade kakor;);)

    Kram Sofi

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset att man kan kavla på saffranspåsen! Det har jag aldrig hört...
    Får nog bli en lite saffranskaka här någon dag!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  11. Den har jag gjort! Och ibland blir et muffins av den:) Älskar saffran, det kan man ha i det mesta nu så här i jultider:) det är så gott!!

    Din blogg är så fin, jag lägger till dig på min lista.

    Trevlig helg!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera