torsdag 10 oktober 2013

Vitlöksbaguetter

Recept - Vitlöksbröd - Vitlöksbaguetter

3 dl vatten
0,5 dl olja
25 g jäst
6 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
½ tsk salt

3 vitlöksklyftor
75 g smör
Pressa vitlöksklyftorna och blanda med smöret.

Värm vatten och olja till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet.
Arbeta in vetemjöl, grahamsmjöl och saltet.

Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 40 min.

Knåda degen och tillsätt mer mjöl om det behövs.
Dela degen på mitten.
Rulla ut till 2 st ca 30 cm långa baguetter.
Platta till baguetterna så att du kan lägga på fyllningen.

Bred ut vitlökssmöret i mitten på de båda baguetterna.
Nyp ihop degen ordentligt längs med långsidan.

Vrid baguetterna några varv.
Låt jäsa på bakplåtsklädd plåt under bakduk i 20 min.

Grädda mitt i ugnen 225° i 30 min.
______________________________________________________
Fler recept på smaksatt bröd hittar du HÄR
_________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

19 kommentarer:

  1. Så perfekt med detta recept idag. Dottern har beställt vitlöksbröd till sin födelsedagsmiddag :) Liza

    SvaraRadera
  2. Tack! Och så fick vi sen den lilla goa handen igen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Oh så mycket gott du gör! Den där potatiskakan ska jag allt testa.
    Ha en bra dag
    //bara anna
    annacecar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Så roligt att du gillar mitt tema med Kvinnor som kan.
    Själv driver jag en fotvårdsklinik, har inrett en klinik här ute på landet där vi bor. Det är grunden i mitt företagande men sedan har jag lite sidogrenar också som ljustillverkning och mitt sprätthönseri. Har en stor julmarknad framför mig nu där jag ska delta med mina ljus.
    Vad roligt att du också är på gång med att bli företagare! Inom vilken bransch? Berätta gärna.
    //bara anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för ditt svar :) Är lite hemlighetsfull tills allt är klart, men tanken är att bloggen ska bli en del av det. Kul med julmarknad!! Jag stod ibland på julmarknader med min mormor och sålde kolor, det var jätteroligt och så härlig stämning :D

      Radera
  5. Ok, jag förstår att det är lite hemligt, får alltså hålla koll på dig så nyfiken som jag är.
    Läste i någon kommentar här inne om bloggsamarbete. Vad innebär det?
    När är din föräldraledighet slut? Jag var hemma med mina barn tills de blev 2,5 år, jätteskönt att få den tiden tillsammans. Lilleman går bara 15 timmar på förskolan nu och det är då jag ska hinna med alla mina projekt, går lite sådär, ha ha.
    //bara anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggsamarbetet som jag gör tillsammans med alla som själva bloggar och vill nå ut till fler läsare innebär att min bloggsamarbetspartner nämner Madame Edith med en länk i ett blogginlägg, jag länkar då till det inlägget från min blogg i en länklista som finns med en bra placering i min högerspalt, min länklista ändras allt eftersom det kommer in nya samarbetspartners men man får ha sin länk i minst 1 vecka i högerspalten. Om du klickar på "ska din blogg synas här" så hittar du mer information.

      Jag är nu hemma med vårdnadsbidraget, alltså kan jag vara hemma i 3 år, min son är nu ca 1,5 år. Med vårdnadsbidraget kan man kombinera arbete enda kravet är att man inte nyttjar barnomsorg. Det krävs ju en hel del arbete att driva ett företag och just nu sitter jag och planerar hur vi ska göra med ev. barnomsorg. Fixar jag att både starta företag och att vara en engagerad och bra mamma samtidigt, eller är det bättre med barnomsorg och verkligen vara närvarande under den tiden vi är tillsammans. Ja, lite så går mina tankar. Det ständiga dåliga samvetet finns tyvärr alltid där..

      Radera
  6. Åhh, jag som älskar vitlöksbröd! Detta får nog allt testas i helgen. Tack för tips! :)

    Sköt om dig och ha en fin torsdag!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Å vad gott älskar vitlöksbröd .Ha en skön torsdag fina du .Kramar Rita

    SvaraRadera
  8. Men gud så smaskigt det låter!

    Trevlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Men vilka underbara saker du bjuder på i din blogg. Blir så sugen när jag ser allt gott. Hit måste jag komma tillbaka. Kram

    SvaraRadera
  10. Låter ju alldeles underbart gott!
    Du är så otroligt inspirerande!!
    Njuter av att kika in här:)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  11. Och här råkade jag halka in och det är jag glad för. Det ser så gott ut och man kan nästan ana doften av vitlöksbröd i inlägget. Mmm...

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bröd! Har aldrig gjort egna vitlöksbaguetter, det får jag se till att testa någon gång :)

    SvaraRadera
  13. Så enkla att baka och väldigt goda blev de, tack för ett jätte gott recept!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du testat att baka dem :D Tack för din kommentar

      Radera