tisdag 15 november 2016

Fiskpaté av torsk


Fiskpaté - Torsk
Detta är en fiskrätt som alla i vår familj är tokförtjusta i - Sååå gott!

Recept
400 g färsk eller tinad torskfilé
1,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
1,5 msk potatismjöl
3 ägg
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk

Gör så här:
Låt grädden och mjölken bli rumsvarm
Skär torsken i bitar
Kör torsk, salt, vitpeppar, potatismjöl och ägg 
i en matberedare eller mixer
Späd lite då och då med vispgrädde och mjölk

Kör fisksmeten helt slät, ca 2 min.

Häll smeten i smord och bröad avlång form (brödform)
Täck formen med aluminiumfolie

Grädda långt ner i ugnen i 175° i 1 timme
Obs! Låt vila ca 15 min innan du stjälper upp den

Servera med tex. kokt potatis och räkstuvning eller räksås
(recept på räkstuvning hittar du HÄR >>)


______________________________________________________
_________________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

5 kommentarer:

  1. Det här receptet ser enkelt och jättegott ut! Jag har fina gäddor i frysen. Tror du de går att använda istället för torsk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar bra att göra på gädda också, ta då 1,5 dl mjölk istället. I övrigt kan du följa receptet.

      Radera
    2. Tack då vet jag vad det blir till middag i kväll :-)

      Radera
  2. Har ätit detta till middag, jättegott, men när vi vände upp formen var det ca 1 cm i botten som var som grädde. Vad kan vi ha gjort för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad tråkigt Ewa, jag vet inte vad det kan varit som gick snett. Äggen och potatismjölet binder ihop patén så det ska inte bli simmigt i botten. Hoppas att du vill de den ett nytt försök för det är verkligen en helt fantastiskt god fiskpaté. KRAM

      Radera