måndag 14 november 2016

Saffranslängd - Vetelängd med saffran och vit choklad

Det luktar saffran i mitt kök. Idag har jag bakat en supergod saffranslängd som är extra smidig att baka då man endast viker ihop längden. Först viker man in en tredjedel av långsidan på den utkavlade degen och sedan viker man över ytterligare en tredjedel från motsatt håll. Det är en lättbakad vetelängd med saffran men lite knepig att förklara, hoppas att ni förstår hur jag menar.
För att göra beskrivningen lite enklare visar jag några moment från bakningen. Inte en fullständig steg för steg beskrivning men några steg som jag tänkte kan underlätta lite. För er som inte gillar russin så går det bra att hoppa över det.
Receptet på saffranslängd kommer här:
Denna saffranslängd toppas med ägg och pärlsocker

Steg 1, vetedeg med saffran
0,5 g saffran
100 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 dl strösocker
1 krm salt
ca 7 dl vetemjöl

Gör så här:
Kavla på saffranspåsen för mer smak
Smält smör. Häll på mjölk. Värm till fingervarmt
Rör ut jästen med lite dagspad
Rör i resten av degspadet, socker, saffran, salt
Arbeta in mjölet. Låt jäsa under bakduk i 30 min
(mängden mjöl är lagom när degen vid bearbetning släpper bunkens kanter)

Kavla ut degen på mjölat bakbord. 
Rektangel ca lika lång som plåten och 30 cm bred
__________________________________
Steg 2, Saffran och vit choklad
50 g rumsvarmt smör
1,5 msk strösocker
100 g vit choklad
1 dl russin

Gör så här:
Bred ut smör på degen. Hacka chokladen grovt
Strö på socker, choklad och russin
Vik ihop degen två gånger. Läs ovan!

Låt jäsa under bakduk i 30 min
Pensla med uppvispat ägg. Strö på pärlsocker

Grädda mitt i ugnen i 175° i 25-30 min

__________________________
_______________________________


För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar