söndag 26 oktober 2014

Stekt potatis

När vi får rester i form av kokt potatis så brukar jag samla ihop det i en skål och lägga in i kylen. Över slår jag plastfolie så att inte potatisen blir hård och torr. Sedan fyller jag på med fler överblivna kokta potatisar allt eftersom det blir över efter veckans middagar. När veckan är slut så brukar jag steka upp potatisresterna och servera med stekt ägg och ibland stekt korv. Det är väldigt gott och något som alla här hemma gillar. Perfekt att servera till hungriga barn som kommer hem från skolan.
Jag brukar dela potatisen i bitar, lägga ner dem i en het stekpanna där en rejäl klick smör har fått smälta. Sedan får potatisen stekas en stund innan jag rör runt den tillsammans med salt, vitpeppar och lite grillkrydda. Hur mycket krydda man ska ta är bästa att smaka sig fram till. När potatisen har fått fin färg och blivit genomvarm är den klar att serveras.

3 kommentarer:

  1. Prova en gnutta strösocker på potatisen också vid stekningen! Så gjorde min farmor som var en fantastisk matlagerska. Det blir jättegott. Jag lovar :-)

    SvaraRadera
  2. Vi kryddar med salt och paprikapulver, då blir potatisarna gula och ser jättefräscha ut. Det är vår "hemlighet"

    SvaraRadera