tisdag 24 februari 2015

Busenkel blåbärskaka

Kom ni ihåg när jag skrev att jag hade proppat frysen full med bär (läs här >>) Det har blivit en hel del goda smoothies här hemma sedan dess. Det var ju det som var tanken när jag köpte alla bären. Trots en massa smoothiefrukostar så finns det en hel del bär kvar i frysen, så idag ska jag passa på att lägga upp receptet på en av mina favoritblåbärskakor. Den här blåbärskakan är busenkel att göra. Smält smör, ägg och socker vispas ihop med elvisp. Sedan blandar man ner mjöl och lite vaniljsocker. Kakan gräddas i en liten långpanna och innan den hoppar in i ugnen strör man ut ett paket frusna blåbär på toppen. Det är verkligen lättplätt! Ett barn i skolåldern klarar utan problem att baka denna kakan om ni skulle ha något baksuget barn där hemma. Kanske behövs det lite hjälp med att smälta smöret bara. Kakan blir lite kladdig och passar väldigt bra att servera med tex vaniljvisp eller en klick vispad grädde. Att den blir kladdig beror på att kakan inte innehåller något bakpulver. Jag återkommer med receptet senare under dagen. 
Nu finns receptet på blåbärskakan HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar