onsdag 25 februari 2015

Pressad potatis

Pressad potatis är ju urgott och det här sättet att tillaga potatis passar mig väldigt bra eftersom jag gillar att förenkla olika moment i matlagningen. Att pressa potatis är verkligen inte svårt. Särskilt populärt brukar pressad potatis vara hos barn som gillar att mosa sin potatis. När potatisen är pressad är den ju liksom redan mosad och klar. Jag kokar alltid potatisen, som jag ska pressa, med skalet på. Sedan är det bara att lägga den oskalade kokta potatisen i potatispressen och trycka ihop. Potatisen pressas ut och skalet blir kvar i potatispressen. Mycket smidigt och kräver minimal arbetsinsats. Pressad potatis passar bra att använda när man gör egen barnmat. Samtidigt som det passar alldeles utmärkt till en festlig bjudrätt till både barn och vuxna. Med pressad potatis gör man också enkelt ett klumpfritt potatismos. 
Fler potatisrecept/tips hittar du HÄR >>

4 kommentarer:

  1. Jag ska baka dumlemuffins, du skriver 12 stora, hur mycket rymmer dina stora muffinsformar? Vore toppen om du hade tid att mäta. Hälsningar Ewa Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa, absolut :) Jag har muffinsformar i skafferiet som har perfekt storlek för dumlemuffins. Diametern mätt från ovansidan av muffinsformen är 6,5 cm. Djupet på formarna är 3,5 cm. Lycka till med bakandet. KRAM

      Radera
    2. Tack snälla, bakas i morgon. Kram till dig med

      Radera