tisdag 29 september 2015

Baguetter med 4 ingredienser

God middag allihop :) Jag har precis plockat ut en plåt med hembakade baguetter ur ugnen och det är vad som kommer att bli nästa recept här på bloggen. Det här är ett sådant där busenkelt recept som precis alla kan klara av att baka efter, det spelar ingen roll hur van brödbakare man är för det här är lätt som en plätt. Baguetterna innehåller endast jäst, vatten, salt och vetemjöl så inga konstigheter utan sådant som brukar finnas hemma. Jästiden är mycket kort. Baguetterna gräddas i ugnen på hög värme så att de får en knaprig skorpa, blir det för knaprigt är det bara att låta brödet vila ett tag under bakduk.
Jag har en krasslig kille här hemma idag så bilder och recept kommer så fort tiden finns. Jag räknar med att det kommer att bli absolut senast ikväll. Vi ses snart igen.
LÄNK till receptet finns nu HÄR >>

2 kommentarer:

  1. Om man inte vill äta vetemjöl,kan man byta ut det till något nyttigare?
    Isf blir receptet detsamma i övrigt?
    Tack för en jättehärlig blogg.Läser den varje dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du kikar in varje dag :D Jag har inte bakat de här baguetterna med något annat än vetemjöl, det är ju ett lite speciellt sätt att baka dem på eftersom degen är så lös och jästiden är så kort. I mer traditionella bröd där man jäser längre och arbetar degen tills degen släpper bunkens kanter och är så att säga "smidig" istället för lös så är det inga som helst problem att byta ut en del av vetemjölet mot ett grövre mjöl.
      Men eftersom detta inte arbetas riktigt på det sättet så kan jag tyvärr inte ge dig ett bra svar på det, möjligtvis kan man byta ut ett par deciliter vetemjöl mot grahamsmjöl tänker jag men jag är långt ifrån säker på det. KRAM

      Radera