tisdag 29 september 2015

Baguetter - Lättbakat

Hembakade baguetter som är mycket lätta att baka med få ingredienser och kort jästid

Recept
5 dl vatten
25 g jäst
2 tsk salt
10 dl vetemjöl

Värm vattnet till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med lite av det fingervarma vattnet
Tillsätt resten av vattnet, salt och vetemjöl
Arbeta ihop till en lös deg

Häll ut degen på mjölat bakbord
Strö över lite mjöl. Knåda inte! Dela degen i tre delar.
Dra ut varje del till en längd lika lång som ugnsplåten.
Vrid längderna. Låt jäsa på plåten under bakduk i 20 min.

Grädda baguetterna mitt i ugnen i 250° i 12 min
Sänk värmen till 150° Öppna inte ugnsluckan!
Grädda baguetterna i 10 min till medan värmen sjunker i ugnen

Låt svalna (och mjukna lite) under bakduk
_________________________________________________
________________________________________________________________________

1 kommentar:

  1. Åh så gott :) Precis vad jag är sugen på nu till frukost ;)
    Ha en jättefin dag, kram

    SvaraRadera