tisdag 28 juni 2016

Brytbröd


Nu har jag bakat ett brytbröd efter receptet som jag berättade om tidigare idag. Det blev så lyckat och brödet tog slut i ett nafs när jag bjöd familjen på det, ni vet, alldeles nybakat med smör och ost på, finns det något godare? 
Jag minskade ner receptet med några deciliter mjöl och tillsatte lite socker för att få degen att jäsa bättre. För att få bullarna så jämnstora som möjligt så vägde jag degen efter jäsning, den vägde 1445 g, den summan delade jag med antalet bullar vilket i detta receptet var 17 st. 1445 g delat med 17 blir 85 g. Mina bullar skulle då väga 85 g för att bli så jämna som möjligt. Det låter kanske krångligt men med miniräknare är det lätt som en plätt. Jag använde en vanlig hushållsvåg för att väga degen. Efter varje bulle som jag vägt lade jag ut dem på plåten efter beskrivningen i receptet. Sedan vägde jag nästa och fortsatte så tills det var klart. Man kan ju självklart använda ögonmått istället om man inte vill vara så petnoga. Istället för bakplåtspapper så smorde jag ugnsplåten med smör för att få en lite hårdare yta under brödet. Det blev väldigt lyckat. Efter gräddning strödde jag på lite mjöl på brödet för att jag tycker att det ser hembakat och extra trevligt ut.
Ett riktigt gott brytbröd som är trevligt att lägga fram på buffébordet
eller att ta med sig i picknickkorgen

Recept
50 g jäst
5,5 dl kallt vatten
50 g rumsvarmt smör
1 msk strösocker
2 tsk salt
12-13 dl vetemjöl fullkorn BILD HÄR >>

Gör så här:
Rör ut jästen med lite av det kalla vattnet
Tillsätt resten av vattnet och övriga ingredienser
(mängen mjöl är lagom när degen vid bearbetning släpper bunkens kanter)

Arbeta degen med maskin i 8 min
Låt jäsa i bunken under bakduk i 30 min

Knåda degen på mjölat bakbord. Dela i 17 delar
Rulla ut 17 st bullar

Lägg en bulle i mitten av en smord ugnsplåt
Lägg 5 st bullar tätt runt om
Lägg 11 bullar tätt som en ring runt om Se bild!

Låt jäsa under bakduk i 30 min. Pensla med vatten. 
Grädda mitt i ugnen 225° i ca 20 min
________________________________
_________________________________________


För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar