onsdag 29 juni 2016

Rabarberflarn

När jag gjorde den smördegsinbakade chokladkakan på midsommarafton så fick jag några smördegsplattor över. RECEPT HÄR >> Det vi släpar hem från affären ska användas, så tänker jag och försöker att ha så lågt matsvinn hemma hos oss som möjligt. Smördegen hade ju klarat sig länge i frysen så det var ingen panik att hinna använda den just nu men mina rabarber börjar ta slut och det var just rabarber som jag tänkte lägga på de sista smördegsplattorna denna gång. Jag använder inga exakta mått när jag gör rabarberflarn men har försökt knåpa ihop en beskrivning nedan för er som vill testa. Det är verkligen gott tillsammans med lite vaniljglass och går både snabbt att göra och kräver minimal arbetsinsats. Det funkar fint att äta flarnen med handen utan glass också om man hellre vill det.
Rabarberflarn är en god dessert gjord på rabarber och smördegsplattor
Tina smördegsplattorna i rumstemperatur om du använder frysta

Recept
Rabarber
Smördegsplattor
Florsocker
Vit choklad

Gör så här:
Skala rabarber
Hyvla remsor ca 1 cm kortare är smördegsplattorna
(Tips! Hyvla både rabarber och vit choklad med osthyvel)

Täck smördegsplattorna med rabarberremsor Se bild!
Låt gärna remsorna ligga lite på varandra
Sikta florsocker över rabarbern - ca 1 msk/platta

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 15 min
Sikta över mer florsocker. 
Hyvla valfri mängd vit choklad över

Servera rabarberflarnen varma med vaniljglass
________________________________
____________________________________________


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar