lördag 8 oktober 2016

Galet god blåbärskaka med kokostäcke

Denna blåbärskakan toppas med ett segt och gott kokostäcke
Servera som en enkel kaka eller med en klick vispgrädde om så önskas 

Steg 1, Blåbärskaka
100 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 dl mjölk
250 g frusna blåbär
Potatismjöl

Gör så här:
Vispa ihop rumsvarmt smör och strösocker
Vispa förskitigt ner äggen, ett i taget
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker
Blanda ner i smeten tillsammans med mjölk

Häll smeten i pappersklädd, smord ugnsform 30x20 cm
Rulla de frusna blåbären i lite potatismjöl
Strö ut blåbär över smeten

Grädda mitt i ugnen i 175° i 25-30 min.
Gör kokostäcket när kakan gräddats i ca 15 min (Steg 2)
________________________________________
Steg 2, Kokostäcke
125 g smör
1 dl strösocker
0,5 dl sirap
2,5 msk vetemjöl
2 msk mjölk
3 dl kokos

Gör så här:
Rör ner alla ingredienser i en kastrull (utom kokos)
Koka upp. Vispa runt med en handvisp 
Låt sedan sjuda tills det tjocknar 
(det tjocknar ganska snabbt tack vare vetemjölet)
Rör ner kokos. Bred ut över den heta kakan

Stoppa in blåbärskaka igen. 175° i ca 15 min
Låt svalna. Skär sedan i valfria stora rutor ca 24 st

____________________________

________________________________________




För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar