onsdag 5 oktober 2016

Kålpudding i stekpanna


När man blir sugen på kålpudding och det endast är några stycken som ska äta tillsammans så går det bra att göra kålpudding i stekpanna ( Kålpudding i ugn hittar ni HÄR >> ) Jag brukar göra en vanlig storbiff som jag tipsat er om tidigare här på bloggen. Sedan steker jag bitar av vitkål i smör och tillsätter lite sirap på slutet. 

Vitkålen blir så god att det knappt går att beskriva. Det blir alltid en liten smakportion av vitkålen innan jag fördelar den över storbiffen i stekpannan. Fördelen med den här varianten av kålpudding är, förutom att det går lite snabbare än kålpudding i ugn, att på det här sättet får såsen samsas med kålpuddingen i stekpannan och det blir därmed mindre disk och godare sås tycker jag.
Det här är svensk husmanskost när den är som allra bäst och receptet kommer här:

Här kommer receptet på en fantastiskt god kålpudding i stekpanna (4-5 port)
Det här är en av mina favoriter och får därför hoppa in i EDITHS BÄSTA >>

Steg 1
1 ägg
1 dl havregryn
0,5 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk mixad gul lök
600 g blandfärs

Gör så här:
Blanda ihop allt utom blandfärsen. Låt svälla i 10 min
Stek vitkålen under tiden (steg 2)
Arbeta sedan in blandfärsen i blandningen
____________________________
Steg 2
1 liter vitkål skuren i bitar ca 1x1 cm
Smör
2 msk sirap
Salt/vitpeppar

Gör så här:
Smörstek vitkålen mjuk på medelvärme i ca 5 min
Rör ofta så inte vitkålen får för mörk färg - Häll ev. på några msk vatten under stekningen
Blanda ner sirap. Smaka av med salt/peppar. Låt sjuda lite
Lägg kålen på ett fat
_______________________________
Steg 3
1 dl vatten
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche 34%
1 msk kalvfond
Soya/Salt/Vitpeppar

Gör så här:
Smält smör i stekpannan. Tryck ut färsen till en stor biff
Stek på medelvärme tills fin färg, ca 3-4 min
Vänd på biffen med hjälp av ett lock. Stek 2 min till
Fördela stekt vitkål över biffen

Vispa ihop såsen. Soya/Salt/vitpeppar efter eget tycke
Häll på såsen så biffen täcks
Sjud under lock tills biffen är klar, ca 3-4 min

Servera med tex. kokt potatis, kokta morötter
och lingonsylt

___________________________________
__________________________________________



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar