tisdag 31 januari 2017

Billiga och lättbakade havrebullar

Har ni barn som gillar att baka eller kanske känner ni någon som nyss flyttat hemifrån och vill baka eget bröd för att spara pengar? Då är det här ett bra nybörjarbröd. Vanliga ingredienser som ofta finns hemma och inte det minsta krångligt att baka. Blir inte bullarna perfekt jämna och runda spelar ju inte det någon roll, gott blir det ändå. Receptet kommer här:
Detta brödrecept ger 16 st havrebullar

Recept
5 dl vatten
50 g jäst
3 msk matolja
1 msk sirap
1,5 tsk salt
3 dl havregryn
ca 10 dl vetemjöl
(havregryn till topping)

Gör så här:
Värm vatten till fingervarmt (37°)
Rör ut jästen med lite vatten
Tillsätt resten av vattnet och övriga ingredienser
(mängden mjöl är lagom när degen vid bearbetning släpper bunkens kanter)

Låt degen jäsa under bakduk i 30 min

Knåda degen lätt på mjölat bakbord
Rulla ut 16 bullar och lägg dem på ugnsplåt
Pensla bullarna med vatten. Strö på havregryn
Låt jäsa under bakduk i 30 min

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 12 min

För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

3 kommentarer:

  1. alltid gott med nybakta frallor.ska baka dessa imorgon.
    kram o ha en bra helg.
    Barbro

    SvaraRadera
  2. alltid gott med nybakta frallor.ska baka dessa imorgon.
    kram o ha en bra helg.
    Barbro

    SvaraRadera
  3. du kan ta bort den ena kommentaren blev fel.

    SvaraRadera