söndag 15 januari 2017

Semlor

Idag har jag fixat ett gäng med goda semlor till eftermiddagsfikat. Själva semlebullarna gjorde jag tidigare i veckan, när de nybakade bullarna svalnat så packade jag in dem i påsar och lade dem i frysen. Idag på morgonen plockade jag fram dem och så fick dem tina på ett fat i rumstemperatur. Lika goda som nybakade. Och det bästa, skönt att ha den mest tidskrävande delen gjord redan. Att fylla semlorna och spritsa är ju bara kul.
Gör man som jag gjorde denna gången, alltså att förbereda semlebullarna i god tid och ha dem redo i frysen. Då kan man ju enkelt fixa semlor när helst man känner för det. Bara att plocka fram det antalet bullar man är sugen på, kanske går inte alla 10 semlor åt på en och samma gång. Då kan ju resten ligga kvar i frysen tills nästa semmelfika eller när någon kommer på besök med kort varsel. Det jag vill säga med denna texten är kort och gott att ofyllda semlebullar går hur bra som helst att frysa in.
Några av våra fikagäster tycker inte alls om semlor så vi kommer även att bjuda på dumlemuffins i eftermiddag. Jag har förstått att mitt recept på dumlemuffins blev populärt för ni är många som hört av sig efter ni provbakat dem, så kul! Jag känner mig glad över att jag lyfte fram det receptet ännu en gång här i bloggen så att dumlemuffins fick en andra chans. Mitt recept på 10 stycken semlor kommer här:


Steg 1, Semlor
0,5 msk kardemummakärnor
1,5 dl mjölk
25 g jäst
75 g tärnat rumsvarmt smör
0,75 dl strösocker
1 krm salt
1 ägg
ca 6 dl vetemjöl
(Ägg till pensling)

Gör så här:
Stöt kardemummakärnorna fint med mortel
Värm mjölk och kardemumma till 37°
Rör ut jästen med mjölk
Tillsätt resten av mjölken och övriga ingredienser

Arbeta in mjöl tills degen släpper bunkens kanter
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 40 min

Stjälp ut degen på mjölat bakbord. Forma till 10 bullar. 
Låt bullarna jäsa på ugnsplåt under bakduk i 30 min

Pensla bullarna med uppvispat ägg
Grädda mitt i ugnen i 225° i 8-10 min. Låt svalna


Steg 2, Fyllning
ca 200 g mandelmassa
 Mjölk
5 dl vispgrädde
(florsocker)

Gör så här:
Riv mandelmassa på rivjärn
Skär av ett lock och gräv en grop i varje bulle
Blanda smulorna från gropen med mandelmassa
Tillsätt mjölk till önskad konsistens. 
Fyll varje semla med fyllningen

Vispa grädden. Spritsa grädde på semlorna
Lägg på lock. Pudra på florsocker



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar