måndag 16 januari 2017

Stuvade makaroner och helgens biff

Igår åt vi biff och potatis till middag. När jag ändå står och kladdar med köttfärssmet så brukar jag passa på att göra några extra biffar, eller köttbullar. En del hamnar i matlådor, det som ska ätas inom kort läggar jag in i kylen och är det en större mängd fryser jag in det. Biffarna som blev över igår hamnade i kylen. Och vad innebär då det? Jo, det innebär ju så klart att det går riktigt smidigt att fixa middag idag. Bara att värma till på låg värme i ugnen. Skönt!
För att inte dagens middag ska bli alldeles för lik gårdagens så hoppar vi över potatis idag och stuvar makaroner istället. Det var på tok för länge sedan vi gjorde stuvade makaroner så det var riktigt smaskigt att göra just det till middag idag.
Det gäller att använda en lite tjockare typ av makaroner när man ska stuva dem. Det går inte att använda en snabbvariant, till exempel snabbmakaroner. Nej, ungefär 7-8 minuters koktid ska det stå på paketet. Idealmakaroner är perfekt att använda. Vill man inte äta biffar eller köttbullar till så går det lika bra med stekt falukorv. Denna gången ångkokade vi lite broccoli till också. Beskrivning på 4-5 portioner stuvade makaroner kommer här: 


Recept
1 liter standardmjölk
5 dl makaroner med koktid 7-8 min
1 tsk salt
vitpeppar och muskotnöt

Gör så här:
Koka upp mjölken under omrörning
Häll i salt och makaroner
Sänk värmen till medelsvag
 Låt makaronerna svälla i mjölken
Rör ofta så det inte bränns

Det är klart när makaronerna mjuknat och 
stuvningen är tjock (ca 20-25 min)

Smaka av med vitpeppar och riven muskotnöt



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

1 kommentar:

  1. Om du slänger i 3-4 msk socker i makaronerna så blir det enligt mommas recept... Gudomligt! :)

    SvaraRadera