lördag 25 april 2015

Glassås med kick

Glassås med kick - det här kan vara världens godaste glassås för alla som är tokiga i lakrits :D
En riktigt god lakritssås med andra ord!

4 st kick, se bild!
1 dl vispgrädde
1,5 dl mjölk
1 dl sirap

Klipp kick i små bitar.
Koka upp samtliga ingredienser i en kastrull.
Låt såsen koka strax över medelvärme tills den tjocknar, ca 12-15 min. 
Rör då och då.

Drag kastrullen åt sidan. Låt svalna och tjockna lite till. 
Servera glassåsen när den uppnått önskad konsistens.
(blir den för tjock när den svalnat så kan man värma upp den en liten stund på plattan igen)
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________

3 kommentarer:

  1. Låter gott!Väntar ivrigt på receptet på citroncheesecaken som jag misstänker skulle passa perfekt till denna sås?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så :) Denna gången har jag inte använt någon färskost i smeten så det blev en glasstårta istället för cheesecake. Receptet kommer under dagen.

      Radera
  2. Men gud så häftig ide :) de påminner så mycket om min barndom åt alltid dem då.

    Om du gillar badrums tips kan du kika in hos mig :)

    Ha en toppen vecka.

    LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

    SvaraRadera