måndag 30 maj 2016

Sparrispaj med fetaost

Servera sparrispajen kall eller ljummen på tex. buffé

Pajdeg
 3 dl vetemjöl
150 g kallt smör
2 msk kallt vatten

Gör så här:
Arbeta ihop alla ingredienserna till en deg
Tryck ut degen i pajform. Ställ i kylen i 30 min.

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 200° i 10 min
____________________________________
Fyllning
10 st körsbärstomater
200 g fetaost
200 g grön sparris
3 ägg
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl mjölk
Salt/vitpeppar

Gör så här:
Fyll pajskalet med tomathalvor och smulad fetaost

Bryt bort den nedersta träiga delen på sparrisen
Skär sparrisen i 2 cm bitar. 
Koka bitarna i saltat vatten i 3 min.
Häll av vattnet. Fördela sparrisen i pajskalet

Vispa samman de övriga ingredienserna.
Salt/peppar efter tycke. 
Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 45 min
När äggstanningen stelnat är pajen klar
__________________________________________________
____________________________________________


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar