torsdag 1 december 2016

Smörkola

Det här är en helt fantastiskt god smörkola som ni bara måste testa att göra. Kokar man upp kolan till 120° så kan jag lova att kolan blir perfekt mjukseg och god. Ett julgodis i Ediths Bästa >>
Kolan har jag skurit upp med pizzaskärare precis som jag gjorde när jag kokade chokladkola >> Pizzaskärare är verkligen perfekt och faktiskt det bästa sättet att skära både kola och fudge med tycker jag. Snygga raka kanter blir det på godiset på ett enkelt sätt.
Recept på smörkola kommer här:
Recept
3 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
100 g smör

Gör så här:
Koka ihop allt under omrörning i tjockbottnad kastrull
Sänk värmen till medelsvag. Låt sjuda tills 120° (20-30 min)
Rör då och då

Har du ingen termometer - Gör kulprovet
Kulprovet = Droppa lite smet i kallt vatten.
Stelnar den och går att rulla till en kula är smeten färdigkokt

Häll smeten i liten pappersklädd form ca 20x30 cm
Låt svalna i tex. kylen. Skär i valfria bitar ca 40 st


Klä tex. in kolan i smörgåspapper
Förvara i kyl eller frys (tina frysta kolor innan servering)

_________________________________________________
Fler recept på julgodis hittar du HÄR >>
_________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar