söndag 6 mars 2016

Pizzabullar med bacon

Saftiga och goda pizzabullar som är perfekta till mellis eller på utflykten
(Detta recept ger 20 st) Ingår i kategorin EDITHS BÄSTA >>
OBS! Pizzabullarna penslas med uppvispat ägg och toppas med riven ost

Steg 1, Pizzadeg
2,5 dl vatten
25 g jäst
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
1 tsk strösocker
Ca 7 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm vattnet till fingervarmt = 37° 
Rör ut jästen med lite vatten. 
Tillsätt resten av vattnet. Arbeta in övriga ingredienser
(när degen släpper bunkens kanter är mjölmängden lagom)
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min
___________________________________________
Steg 2, Tomatsås
1 vitlöksklyfta
1 dl krossade tomatertex DENNA >>
1 msk tomatpuré
2 tsk torkad oregano
1 krm salt
1 msk olivolja
1 nypa strösocker

Gör så här:
Pressa vitlöksklyftan. 
Koka upp samtliga ingredienser i en kastrull.
Låt koka ca 1 minut. Mixa sedan tomatsåsen slät.
__________________________________________
Steg 3, Fyllning
2 dl champinjoner, konserv eller färska
1 pkt bacon, 140 g
2 dl riven ost

Gör så här:
Skiva och fräs champinjonerna i en klick smör.
Klipp baconet i bitar. Stek det i het panna några minuter.
Låt baconet rinna av på ett hushållspapper.
_____________________________________________
Steg 4, Rulla ihop och grädda
Kavla ut degen till en rektangel, ca 0,5 cm tjock
Bred på tomatsås. Strö på fyllning. Rulla ihop. 
Skär 20 st skivor. 
Låt jäsa på bakplåt under bakduk i 30 min.

Pensla pizzabullarna med uppvispat ägg. Strö på riven ost.
Grädda mitt i ugnen i 225° i 8-10 min.
________________________________________
Fler bröd med pizzatema hittar du HÄR >>
_______________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar