tisdag 22 mars 2016

Tunnbröd i stekpanna

Idag på morgonen satte jag och Ludwig igång med att baka tunnbröd efter att de stora barnen cyklat iväg till skolan. Just tunnbröd i stekpanna är ett recept som jag lyfter fram lite då och då här på bloggen och det beror helt enkelt på att det är ett bröd som vi bakar ofta. Dels så gillar barnen tunnbröd väldigt mycket och så tycker jag att det är ett bra sätt att ta tillvara på filmjölk som passerat bäst före datum. En öppnad filmjölk kan absolut användas minst en vecka efter utgånget datum och till och med längre än så och en oöppnad förpackning håller sig minst ett par veckor efter bäst före datum. Det kanske inte känns så aptitligt att äta en filmjölk som gått ut för några veckor sedan, även om det går bra, då tycker jag att man kan passa på att använda den i bröd istället.
Och skulle nu någon tycka att det är knäppt och konstigt att använda matvaror med passerat bäst före datum så tycker jag nog att det är något knäppare och konstigare att bara hälla det rakt ut i vasken eller skrapa ner det i soptunnan.
Hela receptet på tunnbröd i stekpanna hittar ni HÄR >>

2 kommentarer:

  1. Jag har samma erfarenhet vad gäller hållbarhet av livsmedel. Att slänga fullt ätbar mat är ju rena vansinnet! Heja dig!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag håller med dig, förstår mig inte på dem som slänger utan att blinka för att datumet passerat. Jag bakar och lagar mat utan problem. Kul med ett för mig nytt recept med filmjölk, detta ska jag prova!
    /AK

    SvaraRadera