torsdag 14 juli 2016

Persikopaj

På bilden ser ni en persikopaj som jag och Fanny gjorde idag. Fanny kärnade ur och tärnade persikor och jag körde ihop smeten i matberedaren. Smidigt och snabbt gick det när vi hjälptes åt. Tärna persikor är ju helt ärligt inte särskilt kul så det var skönt att ha en hjälpsamt dotter med sig i köket. När man gör persikopaj så är det bra att välja persikor som har mognat ett tag eftersom man då får fram mer smak. Som lite extra smaksättning i pajen har jag tillsatt kanel och rivet citronskal. Receptet kommer här:
Steg 1, Deg
1 citron skalet!
6 dl vetemjöl
1 ägg
2 tsk bakpulver
200 g smör
1,5 dl strösocker
1 msk mjölk

Gör så här:
Tvätta citronen och riv det yttersta skalet.
Spara hälften av skalet till fyllningen
Kör ihop alla ingredienser i matberedare
Tryck ut halva degen i en smord pappersklädd ugnsform
(mått på formen ca 20x30 cm) 
Lägg resten av degen i kylen när du gör fyllningen

____________________________________________
Steg 2, Fyllning
1 kg persikor
1 msk strösocker
1 tsk kanel
citronskalet från steg 1

Gör så här:
Kärna ur och tärna persikor
Häll de tärnade persikorna i formen över degen
Strö på strösocker, kanel och citronskal Blanda försiktigt
Klicka ut den sista degen överst

Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 40 min. Låt svalna. 
Pudra på florsocker. Servera med vaniljvisp >>

____________________________
Alla mina söta pajer hittar du HÄR >>
_________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

1 kommentar: