fredag 27 februari 2015

Vårat fredagsmys idag

Fredagsmys igen, inte klokt vad fort veckorna går. Och skönt är väl det för nu toklängtar jag till våren. Jag gissar att det är fler än jag som gör? Det känns som att våren är på gång i alla fall. Idag har vi haft det riktigt soligt och fint på förmiddagen. Så härligt och vad mycket piggare man blir av lite sol, mer sol i helgen tack!
Precis som förra fredagen så blir det hembakat idag. Det är mycket godare än en stor skål med lösgodis eller chips tycker jag och så känns det lyxigt när det ligger lite arbete bakom. Den här cheesecaken började jag planera redan i början av veckan. Jag var sugen på att hitta på något nytt och mycket viktigt var att det skulle bli godare än gott eftersom tanken var att jag skulle blogga om det. Helst ville jag ta fram ett recept som skulle kunna hoppa in i kategorin Ediths bästa >>, där hamnar alla mina allra bästa recept.
Nu har vi provsmakat cheesecaken och jag är såååå nöjd!! Ett riktigt topprecept! Melwin satte betyget hundramiljoner när jag frågade honom :) I nästa blogginlägg ska ni få receptet så att ni också kan testa att göra den. Tills dess önskar jag er en härlig och fin fredagskväll.
(Sprickorna beror på att cheesecaken inte var helt tinad när jag fotade den)
Nu finns recept på cheesecake med karamelliserad mjölk HÄR >>

4 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut! Hoppas på recept så att jag hinner testa i helgen ;)

    Trevlig fredag!
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla :)

    Jag har precis skrivit klart receptet. Så jag kopierar in det här till dig om du vill ha det lite innan innan jag publicerar inlägget. Bilderna är inte helt klara än.

    Steg 1, botten:
    50 g smör
    20 st digistivekex

    Smält smöret. Krossa digestivekexen och blanda med smöret.
    Tryck ut kexblandningen i en springform.

    Steg 2, fyllningen:
    3 ägg
    200 g färskost
    1 dl strösocker
    3 dl vispgrädde
    1 brk karamelliserad mjölk

    Separera äggulorna och äggvitorna i två olika bunkar.
    Vispa för hand ihop äggulorna med färskosten och strösockret.
    Vispa i en annan bunken upp grädden ganska hårt.
    Vänd ner grädden i färskostsmeten.

    Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
    (när du kan vända bunken upp och ner och skummet stannar kvar är det klart)
    Vänd ner äggvitorna i färskostsmeten.
    Bred ut blandningen på kexbotten.

    Klicka ut karamelliserad mjölk på färskostsmeten.
    Dra försiktigt med en gaffel genom smeten.
    Den karamelliserade mjölken ska fördelas som tjocka kolastrimmor/klumpar i hela cheesecaken.
    (var försiktig med detta moment, den karamelliserade mjölken ska inte lösas upp av smeten)

    Ställ cheesecaken i frysen i 6 timmar eller längre!

    Låt tina ca 30 min innan servering.

    SvaraRadera
  3. Men ååhh, vad du är snäll! Tusen tack!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lätt fixat :) Fler bilder kommer imorgon! Kram!

      Radera